Jó választás a „márkás” cloud?

2020.02.16.

Szinte bevett szokás már, hogy indul egy új szolgáltatás, rögtön felmerül valamelyik nagynevű cloud szolgáltató neve a kiszolgáló helyének. De biztos, hogy ez a legjobb megoldás?

Van egy jelenség, mikor megjelenik egy új technológia/platform/keretrendszer a piacon, rögtön mindent abban „kell” csinálni. Talán a legtöbb fejlesztő emlékszik, mikor az Angular terjedni kezdett, akkor szinte mindent abban akartak megoldani, megoldatni. Legjobb sztorim, egy sima kis statikus karbantartás oldalt kaptam egy ZIP-ben, hogy pattintsam be egy meghatározott vhostra. Az egész állt egy feliratból, hogy épp karbantartunk, és volt egy kép a szöveg felett (talán egy lapátoló ember). Nagyjából pár sor HTML és 2-3 osztály CSS segítségével kivitelezhető feladat. Ebben viszont volt egy komplett CSS keretrendszer és egy Angular. Semmi olyan funkció nem volt benne, ami miatt indokolt lett volna bármelyik is, de tényleg!

Kb. ugyanez játszódik le a tárhely/VM/Kubernetes terén is, dobálják a nagy neveket a megrendelők, aztán mikor a költségbecslés jön, akkor jönnek a felakadt szemek. Nézzük meg, mi alapján érdemes szolgáltatót választani, ha már a sima tárhely kevés.

Direkt nem írok le neveket, egyiket sem szeretném se dicsérni, se pedig lehúzni, mivel mindnek megvan a maga előnye és hátránya.

Kire lövünk?

Nem csak marketing oldalról érdemes ezt a kérdést feltenni. A célközönség nagyban tudja befolyásolni a technikai hátteret is, hiszen ha jól választunk, akkor a teljesítmény és a válaszidők mellett pénzt is nyerünk.

Alapvetően 3 csoportra lehet osztani a célközönséget:

  • hazai
  • földrészre szűkíthető
  • a teljes világ

Az első esetben a válasz könnyű, a legjobb válaszidőt mindenképpen országon belüli szolgáltatóval fogjuk elérni. A teljesítmény és ár viszonya már nyilván kétesélyes, de még ha picit többe is kerül, mint mondjuk egy nagyobb európai cégnél, a számlázás és könyvelés területén ez még behozható (pl.: elszámolható ÁFA). Amennyiben van közösségi adószámunk, és nem probléma a más országbeli hostolás, akkor földrészen belül is találhatunk jó áron ilyet.

Térkép kézre nyomtatva a felhők előtt.

A földrészen belüli célközönség esetén még mindig maradhatunk országon belül, ugyanakkor itthon kevés az a szolgáltató, aki jó nemzetközi sávszéllel rendelkezik, vagy drágábban adja ezt. Ekkor jön képbe valamelyik európai szolgáltató. Olyat érdemes választani, aki kiterjedt hálózati infrastruktúrával rendelkezik, és van lehetőség nála saját belső hálózatot is létrehozni (mindenképpen jól jöhet több gépes rendszernél, vagy akkor, ha nincs managelt Kubernetes és azt magunknak kell felépíteni).

És ha a világ minden emberét el akarjuk érni? Nyilván ekkor jön a „márkás” cloud. Ekkor van leginkább értelme, mivel a költségek ezeknél nagyságrendekkel magasabbak lesznek.

Hogy jön ki a matek?

Ha feltételezzük, hogy mindhárom helyen ugyanazt a rendszert építjük fel, akkor a rendszergazda költsége ugyanannyi lesz. A példa kedvéért nem clustert számolok, csak egy sima virtuális szervert. Legyen benne 2 CPU, 8G RAM, és 350-400G SSD disk.

Az egyik legismertebb magyar szolgáltatónál ez 12000 Ft, egy európai nagynevű cégnél 8000 Ft, míg az egyik márkás cloud szolgáltatónál 32000 Ft. Hangsúlyozom, ugyanazt tudja mindhárom, egyiknél sem adtam hozzá extrákat.

Fel szokott még merülni, hogy OK, de a „márkás” tuti gyorsabb. Hát sajnos nem mindig. Szolgáltatója (és a feladat) válogatja. Pár éve készítettem egy PHP benchmark-ot egy ügyfél részére, ahol épp a nekik ideális szolgáltató kiválasztása volt a feladat.

PHP benchmark eredménye.

A táblázatból kivettem szolgáltatók neveit, és hangsúlyozom, ezek pár éves adatok, de jól mutatják a különbségeket. A számok alapján azt mondanánk, hogy a DELL rack, az EU cloud és „márkás” cloud nagyjából ugyanabban a ligában játszik, de ha megnézzük, hogy melyik milyen erőforrásokkal hozta ezt (CPU, RAM), akkor máris látni fogjuk magunk előtt a magas számlát az utolsó oszlopban. A vasnál meg mindenképpen.

Akkor most ne használjuk a „márkást”?

Van, mikor bizony az az ideális, de mindenképpen olyan szolgáltatást érdemes odatenni, ami bevételben ezt képes fedezni, és valóban szükséges a világ minden pontján ugyanolyan minőségben kiszolgálni azt. Minden más esetben reálisabb választás lehet egy alternatív szolgáltató.