7 tipp a sikeres home officehoz

2020.03.13.

Jó sokan fognak most szembesülni az otthoni munkavégzéssel. Már úgy 4-5 éve űzöm ezt a műfajt, így összeszedtem pár tényezőt, amire jó ha odafigyelsz.

A munkaidő otthon

Ha nem fix munkaidőben dolgozol, akkor igazából sok különbséget nem fogsz észrevenni, mert valószínűleg normál működés közben sem vagy mindig az irodában. Akinek fix munkaideje van, annak is valamelyest szerencséje van, mert szól a duda, gépet lecsukja, megy lecsót főzni. De még a kezdeti időkben ekkor is lesz egy megfelelési kényszer, így azon kapjuk magunkat, hogy 3 óra túlórában vagyunk. Nagyon fontos megtalálni a nap végét és igenis elengedni a munkát (családra is kell idő). Ha jól dolgozol, akkor a főnök nem fogja azt lesni, hogy vajon otthon mennyit püfölted a gépet, mert a meló kész van.

Akarj dolgozni

Otthon a környezet szabadabb. Ha nincs videókonfod, akkor simán megy a maci nadrág, jajjj csak ezt a sorozatot megnézem, húúúúú itt egy érdekes cikk, és a többi. No és máris vége a napnak. Fontos a családnak is megértenie, hogy bár otthon vagy, de most neked munkaidőd van (szóval ne kapjanak vérszemet és mindent rád testálnak). Nyilván oda fog totyogni a gyereked egy ceruzával, hogy rajzolj neki kisautót, jönni fog a postás, meg a szomszéd néni. Ezzel nincs is gond, ez a szépsége, de amikor GDP-t kell termelni, akkor a figyelmed ne kalandozzon el, mert ugyanúgy szeretnél fizut kapni hónap végén, mint eddig.

Munkaközi szünetek

Ugyanakkor a home office rejteget némi muníciót is a szabadidőre. Nézd végig a napod, mit csinálsz az irodában. Reggel kávé a többiekkel, emailek olvasása, esetleg a reggeli hírek átfutása, ilyesmik. Igen, az irodában is csinálunk magunknak üresjáratokat (vagy csinál a munka nekünk, attól függ, mit dolgozunk). Ezeket otthon is beiktathatod, csak arra vigyázz, hogy ne ess át a ló túloldalára, mert akkor újra el kell olvasnod az előző pontot. Használd ki ezeket a szüneteket okosan. Mosogass el, cseréld ki az izzót a csillárban, tolj bicepszre a súlyzóddal párat. Otthon rengeteg olyan lehetőség van az 5 perces szünetekre, amik egy irodában nincsenek. És bizony ezek jobban kikapcsolnak arra az 5 percre, mint ha csak átmennél a szomszéd irodába trécselni. Ha az időbeosztásodat ügyesen kitalálod, akkor utána a munka sokkal hatékonyabb lesz, mert az agyad valóban ki fog kapcsolni. Nem véletlenül van sok cégnél csocsó, vagy ping-pong.

Egyél, igyál

Nagyon könnyű beleesni abba a hibába, amit az első pontban már feszegettem, hogy megfelelési kényszer telepszik rád. Egyébként ezekben a napokban valóban sokkal többet is dolgozik az ember, aminek a veszélye, hogy kimarad a kaja. Nem hagyhatod ki, kell ebédelni, és kell folyadékot is bevinni. Ha teheted, menj ki valahova, vagy legalább ülj ki a konyhába/étkezőbe. Irodai munkanap esetén sem a gép előtt kajálsz, miközben mondjuk marketing tervet írsz a szabad kezeddel (ha mégis, akkor alaposan gondold át az életedet).

Ne legyél antiszoc

Amikor már napok óta ki sem mozdulsz, megvan az esélye, hogy fura lesz kimenni és nagy tereket látni (ki fog alakulni egy gyönyörű tériszony horizontálisan is). Én estem már bele ebbe a hibába, te inkább ne tedd. Vállald be, hogy te mész a gyerekért a suliba, szervezz közös ebédet valakivel, vagy ugorj át a szomszéd postára befizetni a csekket egy kieső időben. A lényeg, hogy ne szorulj be a 4 fal közé több napra, mert utána nagyon nehéz lesz kirobbanni onnan. Nyilván ez egy vírusos időben nehezebb mutatvány, de légy kreatív, hívd fel szüleidet az erkélyről, ha más lehetőség nincs.

Legyen egy helyed

Aki hetente szokott 1-2 napot otthonról dolgozni, annak nem lesz újdonság: találj egy munkahelyet a lakásban. Ez legyen egy fix hely, ahol minden eszközöd kéznél van. Ez persze nem azt jelenti, hogy időnként nem ülhetsz ki a nappaliba a kanapéra, a kertbe, az erkélyre a lapossal egy jó kis excelt kalapálni, de figyelj rá, hogy ez csak egy szelete legyen a munkanapnak (és akkor értékelni fogod a tavaszi napsütést egy limonádéval az almafa alatti hintaágyon). Fontos, hogy az otthoni irodád is kényelmes legyen. Aki most kezdi el, annak lehet, hogy bele kell áldozni kicsit egy jó irodai székbe, egy íróasztalba. Egy jó fotel drága mulatság, ha nem fő irodád az otthonod, akkor érdemes lehet körülnézni az online használt-piacokon is. Ugyanilyen fontos, hogy legyen eszközöd a videó/audió konferenciákhoz is. Ez ma már egy laptoppal nem probléma, max egy fülest érdemes használni hozzá, hogy ne menj a család idegeire (meg hogy ne visszhangozz a hívásban).

Jut eszembe, legyen meeting helyed, ahol nem hallani a gyerek gagyogását. Egyszer-egyszer jót nevet rajta mindenki, de mikor már tizedszer szakítja meg a megbeszélést a lurkó, az zavaró. De ne izgulj, a gyerek meg fogja szokni egy idő után, hogy amikor dolgozol, akkor nem zavar. Nekik erre antennájuk van, csak meg kell tanulnia neki is és neked is ezt az elsőre fura helyzetet.

Kommunikálj

Otthon bizony nem fog senki melletted ülni, így fontos lesz, hogy valahogy jelezni tudd az apróságokat is. Ha a cégeteknél nincs belső chat, akkor a kollégákkal csináljatok egy közös Facebook, Slack, stb. chatet. Rendszergazdáknál fontos például az, hogy ha beesik egy kérés, akkor jelezni tudd, hogy rárepülsz, ketten ne dogozzatok egymás ellen. Tényleg elég ennyi a chatre ilyenkor: „a 133-as ticketet csinálom”. A chaten meglepő módon elég sok mindent, még a bonyolultabb kérdéseket is meg lehet vitatni (feltéve, ha tudsz gyorsan gépelni). És egy fontos dolog a kommunikációhoz: ha valami nem megy, kérdezz (akár a home officeról is)! Ne maradj magadnak a megfelelési kényszeredben, mert le fogsz blokkolni, és az károsabb lesz. Ragadj chatet, emailt, telefont, VOIP hívást, és tisztázd le a problémát.